THE 2ND HANWANG FORUM

2013 GLOBAL DISASTER PREVENTION, DISASTER-RELIEF & DRIVING A SUSTAINABLE FUTURE

第二屆漢旺國際論壇 — 2013 全球防災、救災與可持續發展國際會議

HANWANG INTERNATIONAL CONFERENCE CENTER OF MIANZHU, DEYANG
150
10-12/5/2013

On May 10th-12th, the 2nd Hanwang Forum was successfully held in the international conference center of Mianzhu, Deyang. A number of experts, scholars and delegates of government and enterprises from both home and abroad gathered together to conduct in-depth exchange and discussion: the status and role that medical rescue plays in disaster relief; disaster risk assessment; the response to urban sudden disasters & the normalization and standardization of emergency industry; the role and function that NGO plays in disaster prevention & relief; post-disaster urban economic transformation and sustainable development; and the development and inheritance of intangible cultural heritage.

以“防災救災、災后重建與城鎮化轉型”和“全球合作”為主題的第二屆漢旺論壇11日在四川綿竹開幕,為期兩天。學者、專家將圍繞論壇主題,對“醫學救援在救災中的地位和作用、災害風險評估、城鎮突發災害的應對及應急產業規范化標准化、NGO 在防災救災中的角色和作用、災后城鎮化經濟轉型與可持續發展、非物質文化遺產發展與繼承”等六大議題展開討論。

“論壇的召開恰逢汶川大地震五周年紀念,並且時隔四川蘆山地震不足一個月,具有非同尋常的意義。”德陽市人民政府副秘書長、第二屆漢旺論壇組委會副主任董曉剛介紹說,本屆漢旺論壇定位為防災救災和可持續發展領域的開放型全球論壇平台,旨在匯集與分享全球的智慧,通過多元文化交流和對話,建立高端國際對話與合作平台,學習和引進國際先進技術和模式。

塞內加爾農業、能源與環境部部長阿羅納·庫姆巴·恩多費尼·迪烏夫在致辭時表示,地震發生后不僅要考慮到救災的問題,還有飢餓、水污染等,“我們做好民眾災害防御教育的工作,在危機發生時就不會那麼恐慌”。瑞士 Pathway 國際組織會長勞倫斯·布魯姆則希望通過論壇六大議題的討論,能為地震災后重建提供更多的參考意見,“比如蘆山震區仍處於地質活躍的狀態,我們要做好准備。”勞倫斯·布魯姆說。

首屆漢旺論壇於2012年5月9日至13日在北京、四川德陽兩地舉行,並以汶川地震極重災區四川德陽漢旺鎮命名。

五年前的汶川地震中,漢旺鎮受損嚴重,但在抗震救災和災后重建中取得了豐富成果。董曉剛介紹稱,以漢旺命名論壇,旨在建立一個能關注世界並被世界所關注的防御災害的平台,並通過這個平台進行國際間的學術交流、信息交流、教育培訓、防災與救災和災后重建的科技與產品推廣。